Ztracená brána aneb Runa, Šímová a Sumara podruhé

vlcsnap-2015-09-07-00h59m08s601U Kodexu Gigas Strach obstál. Podařilo se mu to v zednářské lóži?

Protože jsem se tu už zmínil o Ďáblově lsti, nelze vynechat její volné pokračování, tedy Ztracenou bránu. Taky ji má na svědomí Jiří Strach, taky v ní jde o tajemno a záhady a setkáme se i se starými známými.

Runa podruhé, Zednáři poprvé

Doktor Runa (Ivan Trojan) se přesunul na filosofickou fakultu a stále se věnuje religionistice. Zastihneme ho v momentě habilitační přednášky na docenturu, kde přednáší o Kabale a její symbolice.

Stejně jako v první sérii je i zde osloven detektivy Sumarou a Šípovou. Těm dělá pro změnu problém jedna záhadná vražda. V pražských stokách byla nalezen profesor David Goldstein. V kabátě za minimálně třicet tisíc, s tváří spálenou kyselinou a židovskou hvězdou nakreslenou na zdi nad tělem.

Protože je Šímová od vražd v Podlažicích brána jako odbornice, vytáhne ji hned ráno rovnou šéf mordparty. Přitáhnout z Pardubic Sumaru je pak už věcí okamžiku, stejně jako vytáhnout do terénu Runu.

vlcsnap-2015-09-07-00h57m48s348

Voynichův rukopis a vraždy

Scénárista Arnošt Vašíček se pustil do tématu možná ještě atraktivnějšího, než je Codex Gigas. Jeho pozornost (stejně jako mnoha záhadologů předtím) přitáhla asi nejzáhadnější kniha světa, Voynichův manuskript, nebo počeštěně Vojničův rukopis.

Ten je stále jedním z nejzáhadnějších rukopisů na světě a dlouhá desetiletí odolává snahám největších badatelských kapacit planety o rozluštění. Kniha psaná neznámým jazykem a písmem zobrazuje věci, které na Zemi nikdo nikdy neviděl…

Minisérie Ztracená brána ho použila jako nástroj k možné cestě do jiného světa. Tu pravděpodobně podniklo několik členů pražské zednářské lóže a otevřeli něco, co neměli. Teď je někdo vraždí.

Praha, zednáři, symboly

Jiří Strach si hraje se vším zmíněným se stejnou jistotou a nevtíravým humorem jako v Ďáblově lsti.

vlcsnap-2015-09-07-01h06m03s123

Natočil třídílnou sérii, která nepůsobí směšně a správným koktejlem mystiky, pražského prostředí a herců udrží divákovu pozornost. Postavy si sednou, netlučou se navzájem a jsou uvěřitelné včetně vzájemného pošťuchování.

Trefné jsou i občasné zřetelné narážky právě na filmy podle knih Dana Browna a konkrétně na Roberta Langdona.

Stejně, ale stejně dobře

Celkově jde sice o stejnou šablonu jako minule, ale opět stejně jako minule funguje velmi dobře i při opakovaném sledování. A je celkem fuk, jestli se díváte na celek, nebo jestli si jen chcete sjet některé pasáže.

Při pohledu na Strachovu režijní filmografii je jasně znatelné, že výlety za tajemnem pro něj nejsou ojedinělé – je tu Santiniho jazyk a plánované Sedmikostelí.

Zatím rozhodně tuhle látku zpracovávat umí za využití všech dostupných prostředků a vynikajícího hereckého obsazení. Tak snad bude i do budoucna převažovat kvalita nad kvantitou.

Základní šablona: mysteriozní detektivka

Navíc:

  • napojení vražd na rukopis
  • uvěřitelné postavy
  • nevtíravý humor
  • výborné obsazení

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.